Nye regler om vanvidsbilister er, sammen med anklagemyndighedens grænsesøgende adfærd, en tikkende bombe under den tunge transport. Vognmændene risikerer at miste lastvognstog. Reglerne om vanvidsbilister er nemlig direkte anvendelige over for chaufføren ved rettens behandling af køre hviletidssager og højresvingssager.
Voldsomme konsekvenser ift. mindre overtrædelser
Hvis en chauffør overtræder køre/hviletidsreglerne, bliver syg under arbejdets udførelse eller bliver indblandet i en højresvingssager, risikerer vognmanden efter de nye regler om vanvidsbilister at miste lastvognstoget.
De nye regler om vanvidsbilisme er endnu et eksempel på, at regeldanmark – når nye regler foreslås indført – grundlæggende ikke forstår transportbranchens vilkår eller simpelthen bare ikke interesserer sig for dem.
Kobles de nye regler om vanvidsbilister sammen med anklagemyndighedens/politiets daglige og ofte grænsesøgende adfærd på vejene, stikker det helt af. Dette er min påstand, fordi jeg ofte i mit virke som forsvarer bliver mindet om, at skærpede regler overfor chauffører og vognmænd nærmest konsekvent efterfølges af en række sager som oser af, at anklagemyndigheden ønsker reglerne brugt så meget som overhovedet muligt. Det er så tydeligt, at årsagen til retsforfølgelse af chauffør og vognmand ikke er en klart dokumenteret overtrædelse af reglerne, men derimod et forsøg på kunstigt at skabe flere situationer og dermed mere omfattet af reglerne – og om følge heraf få flere straffet.
I den sammenhæng er virkningen af de nye regler – for mig som praktiker på området – direkte skræmmende.
Svært for aktørerne i retten at forstå virkeligheden i branchen
Sammenhængen imellem 1) straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab eller uagtsom grov legemsbeskadigelse, 2) færdselslovens §54 stk 1 og 2 og 3) de nye regler om vanvidskørsel giver en direkte adgang til betragte overtrædelser af køre/hviletidsbestemmelserne som vanvidskørsel. Det samme gælder i tilfælde af en højresvingsulykke. I sådanne tilfælde står vognmanden potentielt til at miste vogntoget (endda muligvis på stedet), da det ser ud til at reglerne om vanvidskørsel er anvendelige netop på stedet.
Problemet forstærkes af, at aktørerne i retten i en højresvingssag eller en overtrædelse af køre/hviletidsbestemmelserne grundlæggende har alt for lidt kendskab til transportbranchens vilkår. Den typiske aktør på myndighedssiden vil ikke kunne gennemskue, at der kan være tale om et tilfælde som, når der ses på realiteten i sagen, ikke er dækket af reglerne om vanvidskørsel. Den typiske aktør på myndighedssiden vil i retten anvende reglerne om vanvidskørsel så meget som muligt, når nu sammenhængen imellem reglerne er så tydelig og direkte, som det umiddelbart fremgår af reglerne og reglerne set i sammenhæng.
Kom frem og protester!
Jeg håber inderligt at diverse organisationer får protesteret så kraftigt, at reglerne omkring konfiskation selvfølgelig ikke skal dække transportbranchen på den nævnte måde.